Dieta DASH – z czym się to “je”?

Utrzymanie prawidłowej wagi i dobrego zdrowia nie należą do rzeczy najprostszych. Różnego rodzaju diety przynoszą czasem widoczne gołym okiem rezultaty, jednak zazwyczaj obciążają także nasz organizm. W ostatnich latach ogromną popularność zdobywa dieta DASH, która, jak mówią jej zwolennicy, nie tylko nie szkodzi, a wręcz ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Czym jest DASH?

 

Dieta DASH – czym jest?

DASH to nie tylko dieta, lecz także nowatorski sposób odżywiania opracowany przez kadrę naukową z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. Jej podstawowym celem jest obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, jednak nie na tym kończą się jej zalety. Ma ona zbawienny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, a także na utrzymanie prawidłowej wagi.

heart-1222517_960_720

 

Dieta DASH – na czym polega?

Główną przyczyną nadciśnienia tętniczego – głównego sprawcy zawałów i chorób serca jest sód. W związku z tym dieta DASH zakłada ograniczenie tego pierwiastka w diecie do niezbędnego minimum. Ogólnie opiera się ona na kilku podstawowych zasadach:

  • włączenie do diety pieczywa pełnoziarnistego i nabiału,
  • drastyczna redukcja sodu, a co za tym idzie – soli (dopuszczalna ilość to około pół łyżeczki dziennie)
  • spożywanie bogatych w kwasy omega-3 ryb i tłuszczów roślinnych,
  • warzywa, owoce, orzechy i brązowy ryż,
  • odpowiednie nawadnianie organizmu,
  • ograniczenie spożywania alkoholu,
  • rzucenie palenia

Ponadto produkty promowane przez tę dietę z całą pewnością dostarczą nam odpowiedniej ilości magnezu i manganu, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego.

 

Dieta DASH – rezultaty

Pacjenci, którzy stosowali się do zaleceń diety przez sześć obniżyli poziom swojego ciśnienia skurczowego i rozkurczowego aż o 7-8 procent. Pierwsze efekty są widoczne natomiast już po zaledwie dwóch tygodniach. Oprócz tego zauważono znaczą poprawę ogólnego stanu zdrowia i sylwetki w badanej grupie osób.

 

Dieta DASH to bardzo interesujące rozwiązanie, wpływające pozytywnie na zdrowie naszego organizmu. Najważniejsze, że nie wiążąc się przy tym z różnymi negatywnymi konsekwencjami, czego nie można niestety powiedzieć o większości popularnych diet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *