Jak żyć zdrowo na co dzień?

Kiedy przychodzi wiosna dopada nas myśl, że trzeba żyć zdrowo. Najczęściej wtedy próbujemy zmienić swój jadłospis. Wiadomo jednak, że ograniczenie jedzenia na miesiąc nie pozostawi długotrwałych efektów na naszym ciele. Prawda jest taka, że zmienić musimy myślenie a nie tylko styl życia. Na diecie da się żyć! Trzeba tylko wiedzieć jakich substytutów używać by było równie pysznie co zdrowo.

Niezastąpiony nabiał

Czy aby na pewno? Wystarczy poszukać przepisów wegańskich. Jeśli nie tolerujesz laktozy to sięgnij po mleka roślinne! Wybór jest ogromny. Mleko kokosowe, ryżowe, migdałowe albo sojowe to najbardziej popularne zamienniki. Jeśli natomiast szukasz czegoś do zastąpienia śmietanki 30% przy ubijaniu bitej śmietany to mleko kokosowe również sprawdzi się doskonale. Należy tylko pamiętać aby odlać z niego wodę i ubijać tylko tę stałą część. Ze śmietany również da się zrezygnować. Co zamiast niej? Polecana jest śmietana owsiana.

A co z cukrem?

Właśnie. Wiele osób chciałoby wyeliminować z diety cukier, ale bez słodkiego po prostu nie dają rady. Jak rozwiązać ten problem? Jeśli rozejrzymy się dookoła to zauważymy, że alternatyw dla zwykłego, białego cukru jest mnóstwo. Genialnie sprawdza się ksylitol, czyli cukier brzozowy. Nie tylko wygląda, ale również smakuje jak prawdziwy cukier, z tą tylko różnicą, że ma około 40% kalorii mniej. Jeśli jednak nie odpowiada nam ten rodzaj podmiany to mamy do wyboru również stewię, erytrytol, melasę, miód a nawet fruktozę! Do wyboru, do koloru! Wystarczy lekka, niezauważalna zmiana i już zaczynamy żyć zdrowo!

Nie mogę mąki pszennej! Co robić?!

Jeśli kompletnie nie możemy glutenu to wtedy dobrym rozwiązaniem może być np. mąka gryczana albo ryżowa. Do słodkich wypieków polecana jest mąka kokosowa. Panierkę w kotletach doskonale natomiast zastąpi mąka z ciecierzycy. Oprócz tego dostępne są również mąki bezglutenowe takie jak : migdałowa, z tapioki, kukurydziana, dyniowa, sojowa i z amarantusa. Wszystkie bezglutenowe, zdrowe i bogate w wartości odżywcze a przede wszystkim – mniej tuczące niż pszenna.

Zdrową alternatywą dla mąki pszennej, w przypadku braku uczulenia na gluten, mogą być też mąki żytnie i orkiszowe.

W przypadku różnych makaronów to wybór również jest. Zwykły, pszenny makaron można zastąpić makaronem żytnim, razowym albo ryżowym. W większości sklepów znajdziemy również sporo propozycji makaronów bezglutenowych, w tym specjalne płaty do lasagne, canneloni oraz wiele innych rodzajów.

Dieta bez ziemniaków?

Wiele osób chce również wykluczyć ze swojej diety ziemniaki. Chociaż przede wszystkim nie powinno się ich łączyć z mięsem (i białkiem ogólnie) to zdrowe zamienniki również istnieją. Zaliczają się do nich chociażby bataty, które nie tylko mają więcej wartości odżywczych niż zwykły ziemniak, ale są również mniej tuczące. Nie są identyczne w smaku, ale nieco słodsze. Oprócz batatów do obiadu podawać można wszelkiego rodzaju kasze. Trzeba jednak brać poprawkę na to, które z nich mają w sobie gluten, jeśli jest się uczulonym albo się go nie toleruje. Wtedy odpadają kasze takie jak np. kuskus albo bulgur. Z powodzeniem można jednak jeść kaszę jaglaną, gryczaną oraz ryż biały i brązowy.

Jaki olej być żyć zdrowo?

Teraz bardzo modny jest zdrowy olej kokosowy. Nie jest on jednak najlepszy do smażenia, ponieważ może przyczynić się do podniesienia cholesterolu. Do stosowania na zimno jest on jednak faktycznie świetny i posiada wiele wartości odżywczych. Czego w takim razie używać do smażenia? Masło klarowane lub olej słonecznikowy są odpowiednimi zamiennikami dla oleju rzepakowego, który na co dzień gości na naszych patelniach.

W zdrowym żywieniu najważniejsza jest zmiana nastawienia. Trzeba uwierzyć w to, że da się przygotować do jedzenia coś zdrowego, co jest także smaczne. Można znaleźć mnóstwo przepisów na pyszne, nietuczące i nie zagrażające naszemu organizmowi jedzenie. Po niedługim czasie na pewno przekonamy się do wprowadzonych zmian a zdrowie będzie dopisywało nam przez długie lata!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *